Články

Developeři začínají přemýšlet o účinné reklamě

Praxe | 15.5.2006 | Dalibor Johánek

Články - Praxe

Doposud překotně rostoucí trh s byty v ČR se začíná stabilizovat a mnohým developerům tak zůstává v ruce "černý Petr" v podobě neprodejných bytů. Na vině přitom často bývá nedostatečné využití moderních forem prezentace při představování nemovitostí zákazníkům.


Dův ve výstavbě. Ilustrační fotografie.
Trh s byty u nás se i přes stále oddalovanou deregulaci nájemného začíná postupně stabilizovat. Zlepšující se dostupnost hypoték a převis nabídky bytů nad poptávkou mají spolu s prodlužující se prodejností bytů za následek vážné problémy s rentabilitou developerských projektů. Jak uvádí HN:

„Zatímco před čtyřmi roky se byty z jednoho projektu prodaly průměrně během šesti měsíců, loni se prodejní doba prodloužila až na dva roky, vyplývá z průzkumu Hospodářských novin mezi developery.“

(zdroj: Hospodářské noviny, Vladimír Kaláb, 9.8.2005)

Taková situace stále častěji nutí developery přemýšlet nad tím, jak dosáhnout uspokojivého výsledku včasného prodeje bytů bez toho, aby zároveň řádný díl jejich zisku neukrajovaly úvěry bank, ze kterých jsou stavby financovány.

425 miliónů se míjí účinkem

Dle agentury Rooney & Bennett investovali developeři jen za první čtvrtletí loňského roku do plošné inzerce realit v Česku 425 miliónů korun. Přitom však tisíce nových neobsazených bytů stále čekají na své majitele. Zhruba čtvrtina všech bytů, které firmy postaví, nyní zůstává neprodaná. Před třemi lety to byla desetina, před pěti lety dokonce jen tři procenta.

Jak se tedy zdá, výsledky zdaleka neodpovídají vynaloženým prostředkům do reklamy. Neúspěch v oslovení cílových zákazníků reklamou je připisován na vrub neosobní nabídce podávané formou suchých dat v podobě metrů čtverečních, ceny, případně polohy nemovitosti. Pomíjená je forma inzerce vzbuzující u zákazníků kladné emoce, které hrají při samotném výběru velmi podstatnou roli. Často ani webová prezentace developerů, ač je reklamou většinou ve srovnání s jinými formami tou nejlevnější, nenabízí zdaleka vyčerpávající informace, které klient obvykle hledá. Mnozí developeři se tak diskvalifikují již na samotném startu zákazníkova výběru tím, že nedokáží využít možností, které jim současné technologie na internetu nabízejí.

VR panorama osloví a nadchne

Jednou z -- v tomto směru velmi účinných -- forem prezentace se vedle klasické obrazové dokumentace stává nová forma zpracování obrazu v plném prostorovém úhlu 360° označovaná jako VR panoramaInteraktivní panoramaScéna, využívající vhodné projekce panoramatické fotografie (většinou sférické panorama, někdy alespoň válcové panorama) a umožňující pozorovateli plnou kontrolu nad pohybem v jejím rámci - otáčení do libovolného směru, přibližování a oddalování (zoom) a v případě virtuální …Interaktivní panoramaScéna, využívající vhodné projekce panoramatické fotografie (většinou sférické panorama, někdy alespoň válcové panorama) a umožňující pozorovateli plnou kontrolu nad pohybem v jejím rámci - otáčení do libovolného směru, přibližování a oddalování (zoom) a v případě virtuální …. Zákazník má jejím prostřednictvím možnost buď pasivně sledovat virtuální prohlídkuPanoramatická prohlídkaObecný název pro promítání válcového nebo sférického panoramatu. Díky takové projekci se pozorovatel zdánlivě ocitne ve středu zobrazované scény, ve které se může (dle možností použitého software) rozhlížet libovolným směrem nebo si scénu přibližovat či oddalovat (zoom).
Spojením více panoramatických …
Panoramatická prohlídkaObecný název pro promítání válcového nebo sférického panoramatu. Díky takové projekci se pozorovatel zdánlivě ocitne ve středu zobrazované scény, ve které se může (dle možností použitého software) rozhlížet libovolným směrem nebo si scénu přibližovat či oddalovat (zoom).
Spojením více panoramatických …
celé nemovitosti, nebo se v ní aktivně pohybovat dle vlastního uvážení. Výhodou je velmi reálné představení vnitřních dispozic objektu, spolu s vytvořením velmi přesné představy o skutečných rozměrech a prostorovém členění interiérů. Zážitek z takové pro zákazníka velmi pohodlné formy prohlídky dokáže výrazně přispět k jeho rozhodnutí ke koupi. Nikdo nechce kupovat zajíce v pytli a tím spíše to platí, když se jedná o celoživotní investici, jakou koupě bytu pro většinu lidí představuje.